Pages

Followers

Wednesday 7 May 2014

sekadar renungan bersama

Riwayat: 
 Riwayat Ibnu Majah
Kategori: 
 Akidah
Hadith: 
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:Sesiapa yang memberi nafkah kepada isterinya, anaknya dan ahli keluarganya, maka ia (iaitu nafkah) yang diberikan adalah sedekah.
Huraian Hadith: 
1. Dalam institusi perkahwinan Allah S.W.T telah mengamanahkan tanggungjawab tertentu kepada suami dan isteri.
2. Pemberian nafkah oleh suami terhadap keluarga merupakan satu amanah yang mesti ditunaikan di mana nafkah tersebut merangkumi perbelanjaan makan minum, tempat tinggal, keselamatan dan perlindungan.
3. Pemberian nafkah adalah mengikut kemampuan seseorang.
4. Kaum wanita tidak diwajibkan bekerja mencari nafkah. namun Islam membenarkan mereka keluar bekerja demi membantu mengurangkan beban yang ditanggung oleh suami. Sumbangan isteri ini merupakan satu sedekah yang akan dibalas dengan ganjaran yang besar oleh Allah S.W.T.
(petikan diatas aku copypaste dari JAKIM )

-alhamudulillah....dapat gak pahala untuk aku yang keluar bekerja untuk membantu keluarga
-balik kang kerja rumah tetap menanti
-anak2 aku bekalkan dengan ilmu yang sewajarnya
-untuk diri sendiri aku selalu ingat kan 'berbanyak lah bersabar'
-semoga hidup aku bahagia disamping anak2 dan keluarga tercinta

No comments:

Post a Comment