Pages

Followers

Wednesday 19 February 2014

keutamaan mempunyai anak perempuan

aku tak pasti aku dah ulas info nie ke belum
tapi aku nak share kan sekali lagi...
bukan pa..ini kan belog aku..sukehati aku lah kan
aku rajin aku type lah..heeee..

Wasiat Rasulullah S.A.W

Keutamaan Mempunyai Anak Perempuan

Imam Ghazali dalam perkara ini berpendapat; hendaknya orang jagan terlalu bergembira kerana mempunyai anak lelaki, dan jangan pula terlalu susah kerana mempunyai anak perempuan, kerana dia belum tahu mana diantara mereka yang lebih baik. Banyak orang yang mempunyai harapan supaya mereka dapat anak lelaki dan banyak juga yang mengharapkan supaya mereka mempunyai anak perempuan, untuk diketahui bahwa kebahagian itu biasanya terdapat pada banyak nya anak perempuan dan pahala itupun lebih banyak terdapat pada anak-anak perempuan.

Dalam perkara ini Rasulullah SAW bersabda:

"barangsiapa yang mengasuh atau memelihara dua orang anak perepuan sehingga besar, nanti pada hari kiamat aku dengan die seperti ini;sambi Nabi merapatkan jarinya."
(HR. Bukhari dan Muslim)

"barangsiapa yang mendapat kesusahan disebabkan mempunyai anak-anak perempuan, tetapi  die tetap berlaku baik pada mereka, nanti pada hari kiamat mereka akn menjadi dinding-diding dari api neraka."
(HR.Bukhari dan Muslim)

"barangsiapa yang memelihara dua atau tiga anak perempuan atau dua atau tiga saudara perempuan  serta mendidiknya, maka orang itu akan masuk syurga."
(HR.Tarmizi dan Abu Daud)

Barang siapa yang mempunyai tiga anak perempuan yang dipeliharanya, disayangi dan dididknya, tentulah ia mendapat syurga..

amin..ya robbalalamin....

dengan ini aku berbangga sangat ada 3 anak dara yang semakin hari semakin membesar dan bijak.
pic 2010
pic 2014




No comments:

Post a Comment