Pages

Followers

Wednesday, 21 September 2016

Hilang Rahmat Allah

  • Seketika aku terpanggil untuk berkongsi info alam rumahtangga  yang makin mencabar di masa kini.
  • Ramai wanita stress dengan perangai suami masing2 sehingga kan ada yang ditimpa kemurungan yang berat.Ya Allah bantulah mereka dan sembuhkan mereka.  
  • Antara punca utama isteri tidak diberi perhatian oleh suami dan tidak dikasihi disayangi dibimbing dan tidak diajar dengan Islam dan Sunnah Nabi saw.. Bila KETUA KELUARGA terlupa maksud hidup ini yang sebenarnya. Tujuan Allah hantar ke dalam dunia ini dan mula sibuk dengan benda yang tidak termasuk dalam keperluan hidup dan tidak mengutamakan yang utama kerana lalai atau jahil

Isteri buat pahala tak berhenti...

dia bekerja bantu suami yang sebenarnya kerja cari nafkah ialah suami..suami kena sediakan makan minum dan bertanggungjawab terhadap semua keperluan isteri dan ahli keluarga..Allah ber pahala sedekah buat wanita..mereka cuba bantu suami. ringankan beban suami kerana ALLAH

  • isteri mandikan dan uruskan anak anak seorang diri
  • isteri uruskan keperluan dan kehendak anak tanpa meminta duit dr suami
  • isteri kemas rumah dan layan karenah anak anak
  • isteri bersiap untuk suami (tu pun kadang difitnah , bersiap untuk lelaki lain)
  • isteri bawak anak  ke klinik/hospital
  • isteri sakit pening takde mc trus jaga anak dan urus rumah tangga. urus semuanya walau dapat cuti sakit. kalau robot boleh meletup.kalau kapal terbang boleh trehempas.inikan manusia bernama wanita.makan ala kadar,  tidur xtentu masa.
dia buat semua sedangkan dia ada SUAMI....
  • suami subuk dengan handphone 24jam dgn alasan buat kerja!!
  • sumi sibuk dengan urusan kerja luar, keluar malam2 macam orang bujang balik 4-5 pagi
  • suami sibuk tidor diruang tamu sedangkan nampak isteri mcm sotong buat semua kerja
  • suami sibuk memenuhi hobi sendiri (memancing,bersukan)
  • suami bila sakit baru tau duduk rumah dan minta perhatian mcm raja
  • suami bila penat berehat tak ingat dunia, tidur sepanjang hari
  • tapi...suami bila ditegur mula lah nak mengamuk , marah , melenting..

bukan nak salahkan suami/lelaki...dan bukan lah kata perempuan ni macam malaikat tetapi laluilah hidup ini dengan cinta dan perasaan...melihat dengan cinta...mendengar dengan cinta...berkhidmat dan bersama dengan cinta...

sakit jugak lah kalau duduk sebumbung tapi..hidup dengan syak wasangka buruk terhadap pasangan... melihat dengan benci dan dendam...mendengar kerana terpaksa....berkhidmat sekadar melepas batuk ditangga....cinta hanya pada nama..dasar nya....cinta makin pudar...

sebenarnya ini semua terjadi kerana hilang nya rahmat Allah..antara jalan yang terbaik
  • solat 2 rakaat minta pertolongan daripadaNYA, semua masalah dalam genggaman Allah, merayu kasih sayang dan rahmat Allah
  • jaga solat awal waktu.. solat tahajud bersama
  • suami balik isya dari masjid terus balik rumah dan buat amalan Ta'lim dengan keluarga
  • suami isteri harus olong menolong, suami kena berebut rebut nak tolong isterinya
  • makan bersama isteri dan anak anak semeja lagi afdal sedulang dengan kasih sayang
  • rajin ucap terima kasih sayang dan pujian buat pasangan
  • jika kita boleh layan orang luar baik2,ini pula isteri kita...
  • tidur bersama,peluk isteri ,belai dengan penuh kasih sayang..bercinta setiap hari sampai mati
  • bawa isteri berdakwah dan belajar ilmu dijalan Allah
  • jika ada ruang 3 bulan sekali bawalah isteri berdating untuk 3 hari, berdatinglah sehabis romantik hanya berdua...ya berdua tanpa anak (anak tinggallah dgn mak/mertua sekejap)
  • banyak luangkan masa bersama keluarga..bertukar tukar cerita..alangkah indah nya hidup seumpama Semanis Kurma
begitulah sedikit sebanyak info yang saya nak kongsikan. selebihnya...terpulanglah pada penerimaan memasing.Masyallah..indah nya alam rumah tangga...

#maaf andai ada yang tersinggung

Thursday, 11 August 2016

indahnya jika......tapi alhamdulillah....

'isteri ini kaum yang lemah lembut dan perlukan kasih sayang, 
bukan dibuat macam binatang. Betul kan?
kalaupun ada isteri yang jenis pentingkan diri,
suka melawan suami dan sebaginya. 
Suamilah yang kena bentuk'

isu semsa masa kini adalah sangat menduga akal fikiran
kadang benda yang tak logik,pun boleh je org buat dgn selamber
ape pun..tepuk dada tanya hati
kalu ikut hati ..sukahati lah ...

'kesetiaan wanita diuji ketika suaminya tidak memiliki apa-apa,
lelaki diuji ketika dia ada segalanya'

betul jugak kan...dr pembacaan kita di surat khabar atau
kita tengok drama kat tv tu..ermm...

Allah melaknat  suami jika melakukan beberapa perkara
terhadap isterinya


-menjadi isteri pemimpin rumahtangga

'Rasulullah saw. bersabda: ‘Tidak akan beruntung suatu kaum yang dipimpin oleh seorang wanita.’ (HR.Ahmad n0.19612 CD, Bukhari, Tirmidzi, dan Nasa’i)
Saat ini banyak suami yang malas bekerja dan hidupnya bergantung kepada isteri sehingga secara tak langsung menjadikan isteri sebagai pemimpin rumah tangga.Suami seperti ini tentu saja telah berbuat durhaka kerana tak melaksanakan kewajipannya dan menyulitkan isterinya dengan keharusan menafkahi dirinya. Ia akan kehilangan martabat dan harga diri di hadapan manusia terlebih lagi di hadapan Allah.'

-tidak memberi wang belanja
“Rasulullah bersabda: ‘Seseorang cukup dipandang berdosa bila ia menelantarkan belanja orang yang menjadi tanggung jawabnya.’” (HR.Abu Dawud no.1442 CD, Muslim, Ahmad, dan Thabarani)
“Dari Asyah ra, bahwa Hindun binti Utbah pernah berkata: ‘Wahai Rasulullah, sesungguhnya Abu Sufyan adalah orang yang kedekut dan tidak mahu memberikan kepadaku belanja yang cukup untuk aku dan anakku, sehingga terpaksa aku mengambil dari hartanya tanpa pengetahuannya.”
Beliau bersabda:’ Ambillah sekadar cukup untuk dirimu dan anakmu dengan wajar. “(HR.Bukhari no.4945 CD, Muslim, Nasa’i, Abu Dawud, Ibnu Majah, Ahmad, dan Darimi)

-menuduh isteri berzina
“Dan orang-orang yang menuduh isteri mereka berzina, padahal mereka tidak memiliki saksi-saksi selain diri mereka sendiri, maka kesaksian satu orang dari mereka adalah bersumpah empat kali dengan nama Allah bahawa sesungguhnya dia adalah termasuk orang orang yang benar (dalam tuduhannya) (7) dan kelima kalinya (dia mengucapkan) bahwa laknat Allah akan menimpa dirinya jika ternyata ia tergolong orang orang yang berdusta. “(QS.An-Nuur (24): 6-7)
-memukul dan memburuk kan isteri
Dari Mu’awiyah Al-Qusrayiri, dia berkata: “Saya pernah datang kepada Rasulullah saw. ‘ dia berkata lagi: ‘saya lalu bertanya:’ Ya Rasulullah, apa saja yang engkau perintahkan (untuk kami perbuat) terhadap isteri-isteri kami? ‘Beliau bersabda:’ … janganlah kalian memukul dan janganlah kalian memburuk-burukkan mereka. ‘”(HR Abu Dawud no 1832)

maka beringatlah wahai suami isteri
kerja sama dan persefahaman penting dalam hal hidup bekerluarga ni.


Tuesday, 9 August 2016

raya kami 2016


walau post ni dah telambat sangat. tapi tetap nak cerita pasal raya kami untuk ingatan manis kami.
raya tahun ni kami raya berempat. alhamdulillah kami masih bersama.
ceria.suka.duka.ketawa.nangis.senyum.marah.
hanya kami 
mama+damia+saqinah+marsya
#nyawamamaduniaakhirat

kami dapat hamper raya

kami dapat duit raya awal

kami ada bekas kuih raya.walau xde isi biskot raya

alhamdulillah...dpt aku tunaikan zakat fitrah

ready nak balik raya....inikanraya
kecerian kami dipagi raya


walau tak sempurna tapi kami bahagia
insyallah andai ini kehendak dariNYA
kami akan redha...

Salam Lebaran 2016

#inikanraya
#suamitakdapatberayabersama

kejar bayang bayang....

dalam pada kau mencari kesalahan orang lain
sebenarnya kau membuka keburukan diri kau sendiri
sangat sangat kau lupe dan kau buat buat lupa
siapa dia? siapa aku? kau siapa? aku siapa?
jangan hanya bayang bayang jahat membuatkan kau
menikam seseorang dalam diam
kau sakit kan hati semua orang
kau lukakan perasaan insan yang tak bersalah

jalan yang kau tuju adalah jalan kehancuran
jalan yang rosak dgn tingkahmu
kau sangup menjadi munafiq
hanya kerana kau dgn bayang bayang kau
untuk mencari kebenaran dr kehancuran  orang lain...

#janjiallahitupasti

diam bukan beerti hilang...diam diam dengan pelbagai cerita

assalamualaikum..
dairi maya ku ini telah lama ku tak jenguk
harap masih ade yang sudi membaca, skodeng,mengkomen,
walau cerita biasa biasa saja
tpi cukup lah sekadar untuk rujukan diri sendiri

memang lama sgt dh aku xupdate cerita
bukan xde cerita
tapi terrrlaluuuuu byk sgt cerita sampaikan
tak dan nak mencoret
pelbagai dugaan pelbagai cerita pelbagai kisah manis pahit
untuk aku kongsi bersama

untuk permulaan..

900 FACEBOOK friend
250 WHATSAPP contact
still outside the ICU he had only his 
WIFE, CHILDREN and PARENTS 
for whom he NEVER HAD TIME TO SPEND !!!

remember that ..

"ketikau kau mencari yang sempurna,
mungkin kau akan hilang yang terbaik"

ada betul lah segala mutiara kata , kata kata hati dan pelbagai
cuma kesedaran kita je ... xdiendahkan
cuma kita faham  atau kita buat buat tak paham

tepuk dada tanya lah hati

#taksemuamanusiasama

Friday, 10 June 2016

Hari Ulang Tahun Perkahwinan yang ke-10

assalamualaikum

kalau ikut kan bulan islam..untuk tempoh 1 dekad@10 tahun aku dah berlalu pada 22Feb 2016 bersamaan 13 Jamadilawal 1437.

kejadian berlaku 10 tahun yang lepas,...dimana tarikh 10 Jun 2006 , tepat pada pukul 11am aku telah diijabkablkan oleh tok kadi di Masjid Kampung Sungai Knadis Klang. Alhamdulillah semua syarat-syarat dan pelbagai amanat telah dipersetujui oleh kedua belah pihak, terutama lelaki yang aku nikahi.

betapa gembira dan bersyukurnya aku dengan pernikahan ini. kerana suami ku adalah cinta aku yang aku idamkan. walau dalam tempoh perkenalan dan sesi berkawan . ramai jugak yang ingin masuk jarum. tapi alhamdulillah cinta aku kuat. ini kerana aku yang jatuuh hati terhadap dia. maka akan ku jaga , akan kupertahankan, akan ku semadikan selamanya dia lah lelaki yang akan bertahta dlm hatiku. dan aku bertekad kau lah lelaki yang pertama dan terakhir menikahi aku. inysallah tiada yang lain.

seluruh keluraga ku trut meretui kami. kami hidup aman dan bahagia seadanya. andai perselisihanfaham tu biasalah, adat berumahtangga. tapi kami masih dpt membezakan mana yang haram dan halal serta mana yang boleh dan tidak.

selepas masuk fasa ke 9 tahun hingga kini....kehidupan aku diuji olehNYA..YA ALLAh....aku terima segala ujian Mu...aku redha segala janji Mu..aku pasrah dengan suratan Mu..aku cuba harungi..aku cuba bersabar..aku cuba redha..dengan segalanya..segala nya aku lakukan dengan baik,agar kecerian, kebahagiaan akan muncul kembali walau sedikit...

kami rindukan kenangan manis kami Ya Allah...
kami dahagakan kasih sayang mu...Ya Allah

semoga aku dan keluarga diberi sinar yang berkekalan hingga ke jannah...

selamat hari ulang tahun perkahwinan yang ke 10 tahun 10/6/2006 - 10/6/2016


Thursday, 2 June 2016

Bicara Hati

memang benar hatiku terusik
memang kuat jeritan batinku menjerit
memang sakit nya hatiku bila di khianati
memang semua kenangan indah itu menjadi hiburan ku
memang aku kesunyian
memang aku kehilangan
memang aku perlukan keredaan dalm kehidupan
memang aku perlukan sokongan semangat
memang aku bakal kehilangan yang tersayang
memang aku kebuntuan
memang aku dalam kesulitan
memang aku sedang diduga olehNYA
 YA ALLAH..terima kasih atas peringat semua ini
KAU bimbinglah aku dalam  keredaan


jangan minta hidup yang mudah
tetapi mintalah hati yang tabah
kerana ujian hidup itu adalah FITRAH